Publisert:
Utslippene fra sjøfart og fiske går feil vei
Norge er en sjøfartsnasjon, og vi er verdensledende i å ta i bruk lav- og nullutslippsteknologi til sjøs. Likevel viser rapporten at utslippene fra sjøfart og fiske har økt med nesten 400 000 tonn siden 2018.
– Problemet er ikke mangel på mål, men mangel på gjennomføring. Vi har ikke tatt målet på alvor, og det må vi gjøre noe med, sier Lars-Henrik Paarup Michelsen, daglig leder i Norsk klimastiftelse.

Dyrt med grønne drivstoff, men noen går foran med grønne teknologier
– Det vi ser er at det er dyrt med de grønne drivstoffene, derfor blir fossile drivstoff brukt i alt for stor grad … Dette prisgapet, det er såpass betydelig at det setter en stopper for investeringsbeslutninger, sier daglig leder i Grønt Skipsfartsprogram, Eirill Bachmann Mehammer, i webinaret som ble publisert i forbindelse med rapporten.
Grønt Skipsfartsprogram er involvert i en rekke grønne teknologiprosjekter innen skipsfarten. I webinaret delte Mehammer innsikt i hvilke prosjekter som er i gang og hva hun mener trengs for å øke tempoet i omstillingen.
Jan Øivind Svardal, administrerende direktør i SKARV, deltok også i webinaret. Svardal fortalte hvorfor de ønsker å bruke ammoniakk som drivstoff når de skal gå grønt.
Bilde fra webinaret med lenke under.

- Se opptak av webinaret her: Hvor blir det av det grønne skiftet til sjøs?
Fem år med lavere klimagassutslipp
Rapporten viser at de totale klimagassutslippene har gått ned fem år på rad. Siden 2018 er utslippene kuttet mest fra produksjon av olje og gass, fra personbiler og fra industrien. Totalt er utslippene redusert med 6,3 millioner tonn.
Foreløpige tall fra SSB i dag viser at 2024 ligger an til å bli det sjette året på rad med lavere klimagassutslipp.
I kvartalsrapporten kunne vi se at det var god grunn til å forvente et sjette år med utslippsnedgang:
- Forbruket av gass i utvinning av olje og gass sank i 2024 og har fortsatt nedover i 2025.
- Antall anlegg med utslipp over 100 000 tonn gikk ned fra 57 til 55.
- De samlede utslippene fra de ti største utslippspunktene innen både olje og gass og industrien gikk ned.
- Andelen elektriske personbiler økt gjennom hele 2024 fra 23,9 prosent i januar til 27,3 prosent i desember.
- Vi kjører litt mindre – men vi kjører mer med elbiler og hver tredje personbilkilometer kjøres nå med elbil.
På andre områder går omstillingen saktere eller feil vei.
- Vi flyr mer – både innenlands og utenlands.
- Vi bygger nesten ikke ut fornybar kraft, og etter et veldig dårlig kraftår i 2024 har 2025 startet like dårlig.
- Vi er 7,4 TWh unna målet om 8 TWh solkraft.
- Kun 27,5 prosent av nye lette varebiler var elektriske første kvartal 2025.
- Cruisetrafikken og utslippene er tilbake og økende etter en nedgang under pandemien.
Les mer om hvordan det går med omstillingen i den nye kvartalsrapporten fra tilnull. I tilnull kvartalsrapport 2025 | 2 tar vi for oss klimamål, energiomstilling og adferdsendringer, i tillegg til et dypdykk i sjøfart og fiske.
Hva er tilnull?
Tilnull er en klimaportal som bruker tall og data for å presentere hvordan Norge ligger an på vei mot nullutslipp. På tilnull.no ønsker Norsk klimastiftelse å synliggjøre på en enkel og troverdig måte hvor Norge står i klimaomstillingen – og bidra til å dele kunnskap og ikke minst øke engasjementet for at Norge skal lykkes i omstillingen til nullutslipp. Tilnull.no oppdateres fortløpende etter hvert som nye data publiseres. Dataene hentes fra blant andre SSB, Miljødirektoratet, Statens vegvesen og NVE.