Tre typer bærekraft

Kjerneelement: Jorda og livet på jorda, Teknologi

Tverrfaglig emne: Bærekraftig utvikling

Opplegg: Verdenskafé

I denne oppgaven undersøker elevene relevante tema og finner frem til felles løsninger knyttet til bærekraftig utvikling. Øvelsen kan gjøres etter å ha arbeidet med et tema, eller som introduksjon til et nytt tema. Her må de øve på presentere, vurdere og samarbeide. Opplegget krever lite forarbeid, og forberedelse av klasserommet kan gjøres med elevene for å få opp aktiviteten.

Del klassen inn i tre grupper. På forhånd deles rommet inn i tre stasjoner med bord og stoler—eller bare områder på gulvet. Hver stasjon har et eget tema: miljømessig bærekraft, økonomisk bærekraft og sosial bærekraft. Dersom man har et overordnet tema for hele timen (se eksempler på tema under), skal man på hver stasjon diskutere dette temaet i lys av stasjonens tittel. Hvilke utfordringer og løsninger er knyttet til temaet når vi tenker på det fra et miljømessig, økonomisk, eller sosialt perspektiv?

Én elev er «stasjonsleder» og skal bli på samme stasjon hele tiden. Resten av elevene skal rotere fra stasjon til stasjon. Stasjonslederen skal sørge for å lede diskusjonen, og at relevante ting blir notert ned. Gi elevene 10-20 minutter per stasjon, avhengig av hvor mye tid dere har tilgjengelig. Her skal de diskutere tema, og notere ned tanker og ideer på et ark eller en plakat (flippover). Når de har vært på alle stasjonene skal hver stasjonsleder kort presentere hva som har blitt diskutert på sin stasjon. Etterpå kan man drøfte i plenum.

Stasjonslederne kan bruke påstandene (se under) for å få i gang diskusjonen på stasjonen.

Dybdelæring:

  • Undersøk FNs globale mål. Hvordan kan de relateres til klimaendringene? For eksempel: kan klimaendringer påvirke oppnåelsen av målene negativt, og kan klimaløsninger bidra til å styrke eller svekke oppnåelsen av målene?
  • Undersøk hvor mange CO2-ekvivalenter en gjennomsnittsnordmann slipper ut i løpet av ett år. Hvordan skiller det seg fra andre land? Sammenlign og diskuter forskjellene.
  • Diskuter hvorfor bærekraftig utvikling er delt inn i tre deler, og om det kunne gjøres på andre måter.

Tverrfaglig fokus:

  • Diskusjoner av FNs bærekraftsmål kan med fordel kombinere naturfag med for eksempel samfunnskunnskap og geografi. Problemer og/eller løsninger som kommer frem i løpet av diskusjonen kan for eksempel danne utgangspunkt for prosjekter i disse fagene som videre utforsking av tematikken.
Læreplanmål

Kompetansemål

  • utforske og presentere teknologi knyttet til eget utdanningsprogram og vurdere den i et bærekraftsperspektiv (VG1 alle yrkesfag)
  • gjøre rede for funksjonene til noen næringsstoffer og diskutere hvorfor et variert kosthold er viktig i et helse- og bærekraftsperspektiv (VG1 alle)
  • undersøke og vurdere livsløpet til ulike produkter i et bærekraftsperspektiv (VG1 FD)
  • undersøke ulike materialers og produkters livsløp og vurdere disse i et bærekraftsperspektiv (VG1 SR)
  • undersøke problemstillinger knyttet til arealbruk, gjøre rede for hvordan endringer kan påvirke økosystemer, og foreslå bærekraftige løsninger (VG1 NA)
  • gjøre rede for aktuelle miljøutfordringer knyttet til handel og reiseliv og drøfte disse i et bærekraftsperspektiv (VG1 SR)
  • undersøke egenskapene til ulike materialer og overflatebehandlinger og vurdere bruk av disse i et bærekraftsperspektiv (VG1 BA, TP)
Kjerneelementer

Jorda og livet på jorda

«Elevene skal gjennom naturfaget øke sin forståelse av naturen og miljøet. Elevene skal få en grunnleggende forståelse av hvordan jorda er dannet, og hvordan livet på jorda har utviklet seg. Kunnskap om jorda som system og hvordan menneskene påvirker dette systemet, skal gi elevene grunnlag til å ta bærekraftige valg.»

Teknologi

«Elevene skal forstå, skape og bruke teknologi, inkludert programmering og modellering, i arbeid med naturfag. Gjennom å bruke og skape teknologi kan elevene kombinere erfaring og faglig kunnskap med å tenke kreativt og nyskapende. Elevene skal forstå teknologiske prinsipper og virkemåter. De skal vurdere hvordan teknologi kan bidra til løsninger, men også skape nye utfordringer. Kunnskap om og kompetanse innenfor teknologi er derfor viktig i et bærekraftsperspektiv. Arbeid med kjerneelementet teknologi skal kombineres med arbeid knyttet til de andre kjerneelementene.»

Tverrfaglige tema

Bærekraftig utvikling

«I naturfag handler det tverrfaglige temaet bærekraftig utvikling om at elevene skal få kompetanse til å gjøre miljøbevisste valg og handlinger, og se disse i sammenheng med lokale og globale miljø- og klimautfordringer. Kunnskap om sammenhenger i naturen er nødvendig for å forstå hvordan vi mennesker er med på å påvirke den. Naturfaglig kompetanse kan bidra til at vi finner løsninger for å begrense klimautfordringene, bevare biologisk mangfold og forvalte jordas naturressurser på en bærekraftig måte

Tema og påstander

Tema:

Bærekraftig forbruk og produksjon

Bærekraftig landbruk og havbruk

Bærekraftige bygg

Bærekraftig turisme

Klimaendring og bærekraftig utvikling

Migrasjon som resultat av klimaendringer

Norge og nordmenn: Bærekraftig?

FNs globale mål: Hvordan kan de relateres til klimaendringene?

Påstander:

Bærekraftig utvikling handler mest om miljø.

Økonomisk vekst er ikke mulig om vi skal oppnå bærekraftig utvikling.

Vi må kjøpe mindre nytt og reparere mer.

Det er bedre å pusse opp gamle bygg enn å bygge nye.

Vi må forby flyreiser hvis vi skal få et bærekraftig samfunn.

Vi må bygge hurtigtog mellom de store norske byene.

Det er ikke bærekraftig at Norge bruker soya fra Brasil til dyrefôr.

Alle bør bli vegetarianere.

Ressurser