Kjerneelementer: Perspektivmangfold og samfunnskritisk tenking, Medborgerskap og bærekraftig utvikling
Tverrfaglige emner: Bærekraftig utvikling, Demokrati og medborgerskap
Opplegg: Kafédebatt
Kafédebatten åpner for dypere diskusjoner om tema. Siden alle påstandene/meningene skal underbygges med kilder, får man også forståelse for hvordan man underbygger argumenter med fakta. Kafédebatten gir også god muntlig trening og øvelse i å «snakke fag» (presentere).
I dette opplegget deles klassen inn i grupper og får tildelt hvert sitt politiske parti. Deretter skal de gå gjennom partiprogrammet og undersøke klimapolitikken til sitt parti. Det velges på forhånd ut opp til fem tema som de skal diskutere (se forslag til tema under). For disse temaene skal gruppene finne ut hvordan sitt parti begrunner sin politikk, og finne relevante kilder og fakta som underbygger partiets argumenter (gjerne ut fra hva partiene selv viser til, men ikke begrenset til dette).
Hver gruppe velger så én elev som skal representere det politiske partiet de fikk tildelt, og fremme deres syn og argumenter i en paneldebatt der alle gruppene er representert. Påstandene under kan brukes i debatten.
Tverrfaglig fokus:
- Velg tema for diskusjon ut fra studieprogram og hvilke (relevante) tema elevene arbeider med i andre fag.
- Bruk partienes argumenter som utgangspunkt for videre undersøkelser i for eksempel naturfag eller geografi: er det vitenskapelig belegg for påstandene?
Læreplanmål
Kompetansemål
- utforske og presentere dagsaktuelle tema eller debatter ved å bruke samfunnsfaglege metodar, kjelder og digitale ressursar, og argumentere for sine eigne og andre sine meiningar og verdiar (VG1 SP, VG2 alle andre)
- utforske ei utfordring eller ein konflikt på lokalt, nasjonalt eller globalt nivå og drøfte korleis utfordringa eller konflikten påverkar forskjellige grupper (VG1 SP, VG2 alle andre)
- utforske korleis interesser og ideologisk ståstad påverkar våre argument og val av kjelder, og reflektere over korleis det gir seg utslag i forskjellige meiningar (VG1 SP, VG2 alle andre)
- utforske og drøfte korleis næringsgrunnlag, innovasjon og teknologi formar og påverkar arbeidsliv og lokalsamfunn i Noreg (VG1 SP, VG2 alle andre)
Kjerneelementer
Perspektivmangfald og samfunnskritisk tenking
«Elevane skal kunne vurdere samanhengar i samfunnet ut frå forskjellige perspektiv. Dei skal kunne stille spørsmål til korleis makt er organisert, og korleis makt verkar. Dei skal òg utvikle kulturforståing og kunne forstå kvifor menneske tek andre val enn dei sjølve.»
Medborgarskap og berekraftig utvikling
«Elevane skal kunne vurdere bakgrunnen for, konsekvensane av og handlingsalternativ for berekraftig utvikling på individuelt, nasjonalt og globalt nivå. Medborgarskap og berekraftig utvikling handlar om demokratisk medborgarskap, samfunnsdimensjonen av berekraftig utvikling og korleis menneske samarbeider, organiserer seg og tek avgjerder i samfunnet. Dette inneber òg at elevane skal få handlingskompetanse til å medverke i demokratiske prosessar og samfunnsforming. Sentralt innhald skal sjåast i lys av det lokale til det globale, og urfolk og minoritetar sitt perspektiv.»
Tverrfaglige tema
Berekraftig utvikling
«I samfunnskunnskap handlar det tverrfaglege temaet berekraftig utvikling om korleis elevane kan bidra til ei berekraftig samfunnsutvikling gjennom å vere aktive medborgarar. Dette inneber å forstå samanhengar mellom individuelle val, samfunnsstrukturar og tolegrensene i naturen. Vidare skal elevane reflektere over korleis politikk, konfliktar, økonomi, teknologi og ressursbruk verkar saman og påverkar grupper i samfunnet. Berekraftige løysingar inneber òg å ta vare på verdiar som likeverd og mangfald.»
Demokrati og medborgarskap
«I samfunnskunnskap handlar det tverrfaglege temaet demokrati og medborgarskap om å auke det kritiske medvitet om samfunnet som elevane er deltakarar i. Elevane skal utforske korleis dei kan påverke samfunnet rundt seg i dag og i framtida. Det inneber at dei skal lytte til og la seg utfordre av menneske med andre synspunkt enn dei sjølve har. Gjennom faget skal elevane kunne identifisere område der menneskeverdet blir utfordra, til dømes i samband med menneskehandel og undertrykking. I tillegg skal faget gi dei kunnskap om nasjonale og internasjonale institusjonar og avtalar, inkludert kva internasjonale konvensjonar har å seie for rettigheiter til urfolk. Forståing om samanhengane mellom rettane og pliktene til individet, slik at dei kan bli aktive medborgarar, inngår også i dette.»
Tema og påstander
Tema:
Norsk klimapolitikk fordelt på partier
Landbruk og klima
Velferdsstatens fremtid: olje og omstilling
Påstander:
Olje: Norsk petroleumsaktivitet har mange tiår igjen, og vi vil ikke klare å ha samme velferdsstat uten / Vi må avrunde norsk petroleumsaktivitet, og jo lenger vi venter med omstillingen, jo verre vil det bli for velferdsstaten.
Velferd: Vi må redusere velferden vår for å møte målene i Parisavtalen / Vi trenger ikke å redusere velferden vår, men kan løse problemet ved hjelp av teknologisk utvikling.
Det er vanskelig å kutte utslipp i landbruket. Derfor må vi fokusere på andre sektorer / Landbruket er en del av utslippsproblemet og må omstilles for å nå klimamålene.
Ressurser
