Kjerneelementer: Bærekraftig utvikling og globalisering
Tverrfaglige emner: Bærekraftig utvikling
Opplegg: Verdenskafé
I denne oppgaven undersøker elevene relevante tema og finner frem til felles løsninger knyttet til bærekraftig utvikling. Øvelsen kan gjøres etter å ha arbeidet med et tema, eller som introduksjon til et nytt tema. Her må de øve på å presentere, vurdere og samarbeide. Opplegget krever lite forarbeid, og forberedelse av klasserommet kan gjøres med elevene for å få opp aktiviteten.
Del klassen inn i tre grupper. På forhånd deles rommet inn i tre stasjoner med bord og stoler—eller bare områder på gulvet. Hver stasjon har et eget tema: miljømessig bærekraft, økonomisk bærekraft og sosial bærekraft. Dersom man har et overordnet tema for hele timen (se forslag til tema under), skal man på hver stasjon diskutere dette temaet i lys av stasjonens tittel. Hvilke utfordringer og løsninger er knyttet til temaet når vi tenker på det fra et miljømessig, økonomisk, eller sosialt perspektiv?
Én elev er «stasjonsleder» og skal bli på samme stasjon hele tiden. Resten av elevene skal rotere fra stasjon til stasjon. Stasjonslederen skal sørge for å lede diskusjonen, og at relevante ting blir notert ned. Gi elevene 10-20 minutter per stasjon, avhengig av hvor mye tid dere har tilgjengelig. Her skal de diskutere tema, og notere ned tanker og ideer på et ark eller en plakat (flippover). Når de har vært på alle stasjonene skal hver stasjonsleder kort presentere hva som har blitt diskutert på sin stasjon. Etterpå kan man drøfte i plenum.
Stasjonslederne kan bruke påstandene (se under) for å få i gang diskusjonen på stasjonen, om nødvendig.
Dybdelæring:
- Undersøk FNs globale mål. Hvordan kan de relateres til klimaendringene? For eksempel: kan klimaendringer påvirke oppnåelsen av målene negativt, og kan klimaløsninger bidra til å styrke eller svekke oppnåelsen av målene?
- Undersøk Norges økologiske fotavtrykk. Hvordan skiller det seg fra andre land? Sammenlign og diskuter forskjellene.
- Diskuter hvorfor bærekraftig utvikling er delt inn i tre deler, og om det kunne gjøres på andre måter.
Tverrfaglig fokus:
- Arranger verdenskafé om FNs bærekraftsmål på tvers av geografi, naturfag og samfunnskunnskap.
- Bruk det som kommer frem i diskusjonen som utgangspunkt for videre undersøkelser i f.eks. samfunnskunnskap.
Læreplanmål
Kompetansemål
- reflektere over eigen ressursbruk og ressursbruken i Noreg i eit globalt og berekraftig perspektivt (VG1 SP, VG2 andre SF)
- drøfte ulike interesser knytte til ressurs- og arealbruk i Noreg, Sápmi/Sábme/Sáepmie og nordområda (VG1 SP, VG2 andre SF)
Kjerneelementer
Berekraftig utvikling og globalisering
«Elevane skal kunne vurdere bakgrunn for, konsekvensar av og handlingsalternativ for berekraftig utvikling. Dei skal òg kunne drøfte spenningane mellom dei sosiale, miljømessige og økonomiske aspekta ved berekraftig utvikling og vurdere berekraft på ulike geografiske nivå.»
Tverrfaglige tema
Berekraftig utvikling
«I geografifaget handlar det tverrfaglege temaet berekraftig utvikling om at elevane skal utvikle kunnskap om årsaker til og konsekvensar av klimaendringar og fordeling og bruk av ressursar no og i framtida. Elevane skal lære om kva konsekvensar endringar i lokaliseringa av næringsliv, arealbruk, auka globalisering og teknologisk utvikling kan ha for natur og menneske. Gjennom geografifaget skal elevane reflektere over problemstillingar som synleggjer at berekraftig utvikling handlar om å sjå sosiale, økonomiske og miljømessige forhold i samanheng.»
Tema og påstander
Tema:
Forbrukersamfunn og produksjon av forbruksvarer
Ressursbruk og -mangel
Land- og arealbruk i Norge, Sápmi/Sábme/Sáepmie og nordområdene
Migrasjon som resultat av klimaendringer
Norge: Bærekraftig? Hvordan skiller det seg fra andre land?
Hvordan kan klimaendringer påvirke bærekraftig utvikling, og omvendt?
Påstander:
Bærekraftig utvikling handler mest om miljø.
Økonomisk vekst er ikke mulig om vi skal oppnå bærekraftig utvikling.
Norge har «verdens reneste olje».
Norsk gass er en viktig bro til fornybarsamfunnet.
Vi må bygge ut mer vindkraft i Norge.
Vi bør slutte å lyse ut nye leteblokker for olje- og gassutvinning.
Store veiprosjekter er riktige, selv om de ødelegger truede naturtyper.
Ressurser




